Sunday 1 January 2012

APA NAK JADI MAHASISWA SEKARANG NI??

   
 
Salam.  Lama betul aku tak menulis, almaklum la sibuk sejak akhir-akhir ini dengan hal-hal duniawi....aku saja menyepikan diri nak tengok gelagat orang muda (mahasiswa kita) yang kini semakin lantang bersuara setelah kebebasan semakin dikecapi.  Itulah harga yang perlu dibayar oleh pihak kerajaan setelah pintu rundingan dibuka tetapi sebaliknya banyak pula isu yang timbul....maklumlah orang muda, darah muda pantang dicabar akan disahutnya dengan berani.  Tapi yang ruginya kelak negara kita. Kali ni aku tak nak cakap pasal orang muda ni yang kini tengah berjuang untuk hero mereka si adam adli tu (budak mentah yang masih berhingus).  Aku tertarik dengan perjuangan mereka yang sebenarnya banyak perlu mereka pelajari dalam menuntut hak sebagai mahasiswa.  Kesian anak muda kita yang semakin terpesong, orang tua dirumah hantar mereka supaya belajar menjadi manusia berguna tapi akhirnya mereka dipergunakan.  Diperkudakan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Tian Chua, Badrulhisham (Chegu Bard) dan Anwar Ibrahim yang masa depannya pun belum tentu lagi.   Paling sedih sekali apabila kebanyakan mereka yang terlibat dalam perhimpunan jalanan kini majoritinya mahasiswa melayu.  mana peginya anak-anak cina dan india??agaknya mereka ni lebih fokus dalam merencana kehidupan masa hadapan mereka. Aku pun pernah muda malah pernah merasai perhimpunan jalanan yang rasanya tiada apa-apa matlamat, lebih seronok daripada mengejar objektif sebenar perhimpunan. Yang rugi kita yang untung orang-orang politik sebabnya apabila tiba masa pilihanraya mereka inilah yang jadi juara di mata masyarakat.  Aku seru pada anak-anak muda yang terlibat dengan perhimpunan jalanan yang tak dapat menyelesaikan masalah ni !!sedarlah sebelum terlambat....perhimpunan jalanan hanyalah merugikan masa depan diri sendiri, bangsa dan negara. 

No comments:

Post a Comment